Zeno in Vlaanderen: een uitdagende en boeiende implementatie

Na meerdere implementaties van Zeno in België door de jaren heen, zijn we recent weer actief bij onze zuiderburen. Hoewel we bekend zijn met enkele belangrijke verschillen in werkwijzen (zoals de btw-regels), brengt elk nieuw project toch zijn eigen verrassingen met zich mee.

Afgelopen jaar hebben we Zeno geïmplementeerd bij Halewijn in Antwerpen. En hoewel je aan de ene kant ‘zo’ in Antwerpen bent, is het doorkruisen van de stad naar de linkeroever een klusje dat geduld vergt. Maar aangekomen op de prachtige locatie: een oud klooster, vergeet je de drukte van de stad meteen. Bij Halewijn hebben we gewerkt aan de digitalisering en automatisering van abonnementen en boekverkopen, specifiek gericht op de parochiebladen die wekelijks gepersonaliseerd en centraal vanuit de drukkerij worden verspreid. Deze titel heeft bijna 100.000 abonnees verspreid over heel Vlaanderen, wat dit project extra betekenisvol maakte.

Een proces vol ontdekkingen
Bij een implementatie in Nederland kun je veel valkuilen vooraf inschatten, omdat de werkwijzen bekend zijn. In België merk je echter dat er vaak onbekende factoren spelen, en je kunt inventariseren en doorvragen, maar je weet niet wat je (nog) niet weet. Het proces rondom de hernieuwingscyclus was bijvoorbeeld een belangrijk aandachtspunt. Klanten ontvangen een hernieuwingsverzoek, maar pas na betaling wordt een factuur gegenereerd en het abonnement verlengd. Door klein te beginnen met een kleinere titel, konden we dit proces zorgvuldig testen en optimaliseren.

Daarnaast doken er praktische uitdagingen op, zoals de adresnotaties in België. Technisch goed aan te passen in onze postcodecheck, maar de postcodes zijn bijvoorbeeld niet uniek in combinatie met huisnummers. In een ‘nederlandse’ training leren we juist standaard het zoeken op postcode en huisnummer aan, dan heb je meteen ‘de goede’ te pakken, maar hier is niets minder waar natuurlijk.

De charme van samenwerken over grenzen
Naast de technische en inhoudelijke uitdagingen, merk je ook de culturele verschillen. Want als iemand een call wil inplannen in de voormiddag dan schiet ik een vergaderverzoek in rond 13:30, waarop teleurgesteld wordt gereageerd… Immers: de voormiddag is van 9 tot 12, daarna is het de namiddag…. Maar na verloop van tijd went alles en hoef ik niet meer te panikeren als mij gevraagd wordt om te “depanneren” (uit de brand te helpen) Deze kleine misverstanden zorgen regelmatig voor een glimlach, en maken het werk in Vlaanderen bijzonder leuk.

Werken in België is allesbehalve routine. Het vraagt om flexibiliteit, nieuwsgierigheid en een flinke dosis creativiteit. Toch blijft het telkens weer een waardevolle ervaring, waarin we niet alleen onze software verbeteren, maar ook onszelf als team versterken.

Op naar het volgende avontuur bij onze zuiderburen!

Lees hier meer Socho nieuws

Frankfurter Buchmesse 2024: Een duik in de Internationale Boekenbranche

Mijn Bezoek aan de Frankfurter Buchmesse 2024: Een Duik in de Internationale Boekenbranche Lees verder

Zeno in Vlaanderen: een uitdagende en boeiende implementatie

Na meerdere implementaties van Zeno in België door de jaren heen, zijn we recent weer actief bij... Lees verder

Een succesvolle samenwerking met Virtùmedia

Wil jij eens met ons sparren over administratieve problemen waar je tegenaan loopt? Bel of mail ons gerust.

Bel ons op 035 - 672 06 21 of mail naar info@socho.nl. We zijn er van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Je gegevens achterlaten kan ook. Dan bellen of mailen we je snel terug.

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken. Andere cookies gebruiken we om uw bezoek te volgen. Zo kunnen we onze site blijven verbeteren. Deze cookies kunt u natuurlijk weigeren. Zie ook onze cookieverklaring.